Vurdering på elevane sine premissar.
Det viktigaste formålet med vurderingar skal vera læring, men det er det ikkje i dag. Ein god læringsprosess lid av prøvar som måler det vi hugsar og karakterar som aukar stress og press.
Trygge elever lærer best
Ingenting fremmer læring som trygge rammer i skolen. For å lære godt og å bli en
god samfunnsborger må eleven ha det godt, både med seg selv og de rundt seg.
Ingen elever å miste!
Skal vi få verdens beste skole, må den være fleksibel, løsningsorientert og tilpasset hver enkelt elev. Da trenger vi at elever ikke bare har rett til å begynne på videregående, men en rett til å fullføre.
Politikk fra A til Å
F
Fagspesialiserte skoler
Fagvalg
Fasiliteter til bruk utenfor undervisning
Fellesfag
Filosofiske dialoger i klasserommet
Finansiering av digitale læremidler
Fleksible overgangsordninger
Flerårsstrategier
Forebygging av selvmord
Formell rett til representasjon
Formålet med vurderingen
Forskning i skolen
Fravær
Frihet i valg av kilder og læringsmetoder
Fysisk helse
Fysiske arbeidsforhold
I
Inntaksordning
Internett som kommunikasjonsverktøy
Ivaretakelse av tilpasset opplæring
K
Karakterer i grunnskolen
Karakterer i orden og adferd
Karriereveier for lærere
Kartlegging av språkferdigheter
Kjønnsdiskriminering og kjønnsroller
Klagerett
Klaging på lærere
Klasseråd
Konfliktløsning
Konkurranse som motivasjonsfaktor
Kontingent for elevorganisasjoner
Kontinuitet
Kritisk tenking i samfunnsfag
Kritisk tenkning
Kroppsøving
S
Samisk og kvensk i skolen
Seksualitetsundervisning
Selvstendig studiearbeid
Sidemål
Skolebibliotek
Skolebøter
Skolehelsetjeneste
Skoleledere
Skoleleders rolle i elevdemokratiet
Skolemiljøutvalg
Skolens størrelse og beliggenhet
Skoleturer
Skoleutvalg
Skriftspråk
Skoleutvikling
Små, mellomstore og verneverdige fag
Sosialpedagogisk rådgivning
Språk
Språk i ungdomsskolen
Språklig likebehandling
Stipend
Stipend for lærlinger
Studieplaner
Størrelse på klasser
Særskilt norskopplæring