Et rettferdig og lærerikt vurderingssystem
Læring er det viktigste formålet med vurderinger, men slik er det ikke i dag.
Vurderingspraksisen vi har i norsk skole måler ikke det du kan, de måler hva du klarer å huske etter en lang kveld med pugging. I tillegg har det vært tilfeller der trynefaktor har spilt en stor rolle i vurderingssituasjoner. Vurderinger i dagens skole legger opp til at man skal konkurrere med medelever, pugge på vurderingskriterier og ende opp med å glemme alt etterpå. Det er tydelig at noe må endres i vurderingssystemet vårt.
Prøve-regimet man møter på i skolen er ikke tilpasset elevene. Vi trenger varierende vurderingsformer som legger til rette for at alle elever kan vise dybden og bredden i kunnskap sin, og da vurderingskriterier som er utarbeidet sammen med elever. Elevene vil ha KI inn i skolen, og med dagens system må bruk av KI reflekteres i vurderingssituasjonene våre.
Det er på tide å finne et alternativ til eksamen slik som vi kjenner den. I en storm av teknologi og frykt for juks i forbindelse med nye KI-verktøy skal eksamen bli strengere enn den har vært på lenge. Forberedelsesdel skal fjernes, og nettressurslista skal reduseres drastisk. Når slike innstramminger gjøres med eksamen, vil undervisningen også bli strengere. Vi går rett og slett baklengs inn i fremtiden, og elevene blir ikke rustet til å takle utfordringene framtiden har å by på.
Derfor krever Elevorganisasjonen at:
-
Det skal utredes for alternativer til dagens eksamen.
-
Vi trenger en sluttvurdering som holder i tråd med den teknologiske utviklingen vi står overfor.
-
Man skal få mulighet for en forberedelsesdag i forkant av eksamen.
-
Trekkordningen til eksamen skal endres, og gjøres mer forutsigbar og rettferdig.
-
Alle prøveplaner og vurderingskriterier skal utarbeides sammen med elevene, både i ungdomsskolen og i videregående skole.
-
Det må være en maksgrense på to vurderinger og en større innlevering per uke.
-
Eksamen, heldagsprøver, mappevurderinger og andre større prøver skal rettes og vurderes anonymt.
-
Elevene skal aktivt godkjenne vurderingskriterier i forkant av vurderingssituasjoner.
-
Elevene skal få en muntlig og en skriftlig tilbakemelding på alle vurderinger.
-
Langtidsoppgave er en bedre sluttvurderingsform enn eksamen.
Politisk prioritering for perioden 2025-2028, vedtatt av Elevorganisasjonen sitt 25. ordinære Elevting, mars 2025.