LIKE MULIGHETER TIL
HØYERE UTDANNING
Elever straffes for å gå IB
HK-dir har innført et nytt system for å konvertere IB-poeng til Studiepoeng. Denne nye konverteringsskalaen reflekterer ikke kompetansen til elevene, og de ender opp med en lavere karakter enn de skulle hatt.
Hvis denne omregningstabellen ikke stoppes, vil elever slutte å velge IB-linjen, og den kommer til å dø ut.
Signer her for å sikre lik mulighet til høyere utdanning i Norge for alle elever og for å bevare landets IB linjer.

Les mer om saken
Statistiske metoder:
Samordna opptak/HK-dir tar ikke hensyn til IB-programmets høyere vanskelighetsgrad sammenlignet med norsk studiespesialisering. Dette fører til at IB-elevers karakterer devalueres.
Populasjonsforskjeller:
I Norge kreves det minst 4.0 (i realiteten meget mer) fra VG1 for å komme inn på IB. Til tross for dette har Samordna opptak/HK-dir bestemt at elever som har tatt IB skal statistisk likestilles med alle elever som har generell studiekompetanse. Dette til tross for at det finnes statistikk i Norge som kan brukes for å regne ut forventningsindikatorer og gjennomføring men Samordna opptak/HK-dir vil ikke bruke den.
Urettferdig rangering:
Den nye tabellen tar ikke hensyn til vanskelighetsgrad, noe som straffer IB-elever urettferdig. På IB må elever ta minst R1 matematikk i tillegg til minst et programfag innenfor realfag. I tillegg settes alle karakterene på eksternt sensurert skriftlig eksamen.
Fullført og bestått:
Til tross for krav om minst 4.0 fra VG1 er det en betydelig andel norske IB-elever som ikke oppnår generell studiekompetanse med gjeldende konvertering, noe som burde bli tatt med i beregningen av konverteringstabellen.
Forskjeller mellom Norge og andre land:
Det er meget store avvik i hvordan IB-karakterer omregnes i Norge sammenlignet med Sverige og Danmark, noe som gjør det betydelig vanskeligere for norske IB-elever å konkurrere.
I strid med personopplysningsloven.
Metoden som er brukt for å rangere IB elever bygger på karakterfordeling i en annen elevgruppe og gjenspeiler ikke elevenes kunnskaper.
Manglende kommunikasjon:
Samordna opptak/HK-dir har besluttet om den nye omregningstabellen uten å sende den på høring.
Rotete statistikk.
Samordna opptak/HK-dir mener at andelen IB elever med 6.0 i snitt er høyere enn andelen som har gått ST eller påbygg MEN de forteller ikke at dette beror på at IB-elever har tatt opp fag som privatister i det norske skolesystemet just på grunn av at omregningstabellen diskriminerer IB elever.
IB-elever er også norske elever.
IB er en del av den offentlige norske tilbudsstrukturen og finansieres og organiseres av fylkeskommuner rundt om i Norge. Da må også disse elevene behandles rettferdig. I dag utsettes de for en systematisk diskriminering ved opptak til høyere utdanning i Norge