Rådgivningstjenesten
Elevorganisasjonen mener at:
C.1.7
- Rådgivningstjenesten i skolen må styrkes ved å stille klare krav til formell kompetanse og økt tidsbruk.
- Rådgivningstjenesten skal sette fokus på å utfordre de tradisjonelle skillene mellom kjønn i valg av utdanning, og bidra til økt refleksjon rundt sosiale normer knyttet til kjønn og arbeidsliv.
- Utdanningsmulighetene for rådgivere må utvides. Flere institusjoner må tilby rådgiverrelevant utdanning, og etterutdanningsmuligheter skal tilbys alle som ønsker det.
- Det skal finnes et system på hver enkelt skole hvor elevene på en trygg og anonym måte kan evaluere rådgivningstjenesten.
- Rådgivningstjenesten må styrkes gjennom bedre samarbeid mellom rådgivere på de forskjellige skolene.
- Alle skoler skal ha en sosialpedagogisk rådgiver og en yrkes- og utdanningsrådgiver, men disse rollene trenger ikke være adskilt. Tidsressursen per rådgiver må økes til et minimum på én 100 % stilling per 200. elev.
- Læreren må få en større rolle i elevenes rådgivning. Det er kontaktlæreren som er bekjent med kompetansen, målene og svakhetene eleven innehar.
- Lærerne må få opplæring i yrkes- og utdanningsvalg, slik at også lærere er i stand til å sette i gang refleksjoner gjennom regelmessige samtaler med eleven i hele utdanningsløpet.
- Lokale karrieresentre kan være et godt supplement til rådgivningstjenesten, men må ikke erstatte tilbudet i skolen. Nettbaserte yrkesrådgivningstjenester er også et godt supplement til lokal yrkesrådgivning.
C1.8
- En yrkes- og utdanningsrådgiver skal gi elever veiledning og hjelp i valg av studieretning, linje og valgfag.
- Rådgiveren skal gi eller formidle yrkesorientering og individuell rådgivning i spørsmål om yrkesvalg. Rådgiverne skal ha et nært samarbeid med næringslivet, slik at de hele tiden er klar over utviklingen i arbeidsmarkedet.
- Det skal settes et minimumskrav til kompetanse og utdanning for alle nye yrkes- og utdanningsrådgivere.
F.11
- Lærlinger skal kunne bruke skolens yrkes- og utdanningsrådgiver i læretiden.
- Elever ved yrkesrelaterte skoler skal ha mulighet til å snakke med fagfolk.
- Klarer ikke rådgiveren å gi svar på elevens spørsmål, skal eleven ha krav på å snakke med en annen rådgiver.