Eksamen
Dagens system for underveis- og sluttvurdering er ikke tilfredsstillende. Dagens eksamensordning og praksis for fastsetting av standpunktkarakterer beskytter ikke elevenes rettssikkerhet i tilstrekkelig grad, og gir grobunn for forskjellig praksis rundt setting av karakterer på skolene.
Elevorganisasjonen mener at:
B.4.3
- Dagens eksamensordning må fjernes. Det må innføres et nytt vurderingssystem som ivaretar elevenes rettssikkerhet, gir elevene en vurdering som fremmer læring, setter et skarpere skille mellom underveis- og sluttvurdering, samt sikrer en lik og rettferdig karaktersetting på alle skoler.
- Trekkordningen for eksamen i VG1 skal fjernes.
- Det nye vurderingssystemet/eksamensformen som innføres skal være mer forutsigbar enn det dagens eksamensform er.
- Elevene skal være mer klar over, og forberedte på, hva de går til.
- Eksamen skal være likt for alle. Det skal ikke være slik at noen ender opp med flere eksamenskarakterer på vitnemålet enn andre.
- Hver enkelt studie har oppsatte eksamensfag som er relevante.
B.4.4
Alle tilegner seg kunnskap på ulik måte, og alle får ikke vist frem kunnskapen sin på samme måte
- Det er derfor positivt at man prøver ut nye vurderingsformer for eksamen, for eksempel med lengre forberedelsestid og tilgang til hjelpemidler ved muntlig eksamen
- Det er viktig at utprøvningen skjer i samarbeid med elevene og lærlingene.
- Det skal være valgfritt om eleven vil gjennomføre skriftlig eksamen digitalt, ved bruk av tekstbehandlingsprogram, eller for hånd. Denne ordningen skal gjelde for alle elever.
- Hver enkelt elev skal få lov til å velge sin eksamensform.
- Elever skal gis god informasjon om mulige eksamensmodeller. Elever skal gis mulighet til prøveeksamen i mulige eksamensmodeller i god tid før eksamen.
- Perioden med eksamener skal være over før russetiden.
- Det skal være tillatt å høre musikk som man har lastet ned på forhånd under skriftlig eksamen.
B.4.7
- Eksamen skal vurderes anonymt.
- Sensorene under muntlig eksamen skal være eksterne, og faglærer skal ikke ta del i vurderingen.