Arrangementer
Det neste arrangementet i Elevorganisasjonen i Nordland, er årsmøtet, som arrangeres i april/mai.
Før det arrangeres også Elevtinget, Elevorganisasjonen sitt landsmøte. Mer info finner du nedenfor.
Kontakt
EO Nordland sin viktigste politikk
Mental helse i fokus
I Nordlands ideelle skole skal alle elever ha en lik vei inn i skolen, og de skal ha det samme utgangspunktet for å mestre sin skolehverdag og sin utdanning. I praksis har ikke alle elever de samme forutsetningene for å prestere godt. Da hjelper det ikke med en fraværsgqense som pusher elevene ut av skolen, i tillegg til at døren inn til helsetjenesten ofte er lukket. Vi vet at mange unge i dag sliter med psykisk helse. Covid-19-situasjonen har vist oss hvor viktig det er å ha noen å snakke med. Ventetiden er lang hos både fastleger, psykologer og BUP, og da skal ikke skolene svikte oss! Vi trenger helsesykepleiere og skolepsykologer som tar oss seriøst, er til stede og har klare planer over hvordan man skal hjelpe hver enkelt elev.
Et gratisprinsipp man ikke kødder med
Gratisprinsippet er et av de viktigste prinsippene i skolen. Likevel bryter flere skoler dette prinsippet, og ethvert brudd er et brudd for mye. Elevorganisasjonen har som mål å sikre at alle elever får like muligheter uavhengig av størrelsen på lommeboken deres. Undervisningen skal være variert. Det koster ofte penger, men dette skal ikke gå på bekostning av elevene. Aktiviteter i skolens regi skal være gratis - uten unntak. Har man et prinsipp om at skolen skal være gratis, må det også gjelde utstyr til undervisningen. Særlig yrkesfaglige elever opplever at stipendet ikke strekker til, og det skjer altfor ofte at elevene må punge ut med flere tusen kroner for personlig utstyr. Derfor må stipendet justeres, slik at det dekker utstyr som tilsvarer standardene i arbeidslivet.
En seksualundervisning for alle
Det er heller ingen hemmelighet at seksualundervisningen i dag er altfor dårlig. Elever lærer ikke nok om hverken seksuell orientering eller seksuell helse. I tillegg er ikke seksualundervisningen tilrettelagt slik den burde ha vært. Dagens ungdom bryr seg ikke lenger kun om hvordan en mann og en kvinne lager barn. Vår generasjon lever i et samfunn preget av store spørsmål, nye debatter og nye problemstillinger. Vi trenger en seksualundervisning hvor man føler seg hørt og hvor man føler seg trygg. Seksualundervisningen skal ikke kun handle om den gjennomsnittlige samleie. Vi trenger en seksualundervisning som lar elevene få diskutere og stille de store spørsmålene om kjønn, identitet, sex og helse.